Hoofdstuk 1
RuimtefigurenKies je onderwerp
1.1 Kubus en vierkant
Een kubus is een ruimtefiguur (3D-figuur) en een vierkant is een vlak figuur (plat). In deze paragraaf leer je de eigenschappen van een kubus en vierkant kennen. Ook leer je hoe je een vierkant en kubus op een goede manier kunt tekenen. Wat je van een kubus...
1.2 Balk en rechthoek
Een balk is ook een ruimtefiguur. De zijvlakken van een balk zijn rechthoeken. In deze paragraaf leer je de eigenschappen van een balk en rechthoek kennen. Ook leer je hoe je een balk en rechthoek op een goede manier kunt tekenen. Hoe je een balk op de goede...
1.3 Cilinder en cirkel
In deze paragraaf leer je de eigenschappen van een cilinder en een cirkel. Ook ga je aan de slag met het tekenen van een cirkel. Een cilinder is ook een ruimtefiguur. Een cilinder heeft platte zijvlakken en ook gebogen zijvlakken. Over gebogen zijvlakken kan...
1.4 Piramide, prisma en driehoek
In deze paragraaf leer je hoe je met behulp van de passer een driehoek kunt tekenen. Ook leer je hoe je dit kunt gebruiken bij het tekenen van de uitslag van een prisma en een piramide. Een piramide en een prisma zijn ruimtefiguren. De zijvlakken van prisma’s...
1.5 Aanzichten
In deze paragraaf leer je hoe je het vooraanzicht, zijaanzicht en bovenaanzicht tekent van een blokkenbouwsel. Een blokkenbouwsel is een bouwwerk gemaakt van blokken. Van deze blokkenbouwsels moet je verschillende aanzichten kunnen tekenen. Hoe je dat doet leer...